Miért működik a bio és neurofeedback?

Biofeedback és Neurofeedback működése

Az eljárás tudományos alapokon nyugszik, számos tanulmány és klinikai kísérlet támasztja alá a működését, azonban a tudósok még a mai napig sem tudják minden területen, pontosan hogyan és miért működik a biofeedback. Amit, tudnak, hogy a biofeedback támogatja a testi és lelki ellazulást, mely állapot csökkenti a környezet és a stressz káros hatásait.

De hogy milyen tényezőket és módszereket használ fel a biofeedback hatékonyan?

Agyi plaszticitás:


 A minket érő külső és belső ingerek folyamatosan formálják agyunk neuron hálózatát. Minél gyakrabban használunk egy izmot, ez annál erősebb lesz, minél kevesebbet használjuk, annál jobban leépül az izom állománya. Ugyan így, az agyunknál, minél gyakrabban végzünk egy adott cselekvést, annál több új idegi kapcsolat alakul ki ennek tükrében. Az agy képes strukturálisan és funkcionálisan is átrendeződni. Ezért is fontos hogy használjuk és vonjuk “pozitív” terhelés alá agyunkat, ezzel gátolva annak leépülését és serkentve terhelhetőségét. Ha pedig valamilyen károsodás érte, plaszticitásának köszönhetően akaratlagos munkával új területeket bírhatunk rá az agyban arra, hogy a sérült funkciót új területen pótolja.

Operáns kondicionálás:


 Az operáns kondícionálás egy tanulási folyamat, mely során egy adott viselkedés egyedi következményekkel jár, tehát mindig valamilyen jutalom vagy büntetés által történik a megerősítés bizonyos viselkedésre vagy állapotra. Ennek köszönhetően kondicionálhatjuk magunkat célzottan egy adott állapot felé. A folyamat közben kapott jutalom vagy büntetés egy útmutató, mely segít megmutatni nekünk fejlődésünk helyes irányát. Tehát mikor tréningezünk, a jutalom erősít meg abban hogy helyesen változtatjuk meg fizikai állapotunkat, ellentéte pedig jelzi számunka hogy jelen állapotunk még nem optimális.

Továbbá kétféle tanulás típust is megkülönböztetünk, annak megfelelően hogy akaratlagosan zajlik-e tanulásunk vagy tudattalanul.

Explicit tanulás: Explicit tanulásnak nevezzük, amikor tudatosan és szabályszerűen törekszünk valamilyen tevékenység vagy tudás elsajátítására. Igényli a tudás aktív feldolgozását. Tehát szükséges az explicit tanulás során a belső motiváción és akaratlagos törekvésünk a fejlődésre.

Implicit tanulás: Az implicit tanulás, tudattalan folyamatot jelent, amikor a tanulásból hiányzik az aktív figyelem összetevő és az ember felidézés során is csak készség szintjén érzi a megtanultakat. Erre a legjobb példa a saját anyanyelvünk elsajátítása.

Összegezve az elmondottakat, a bio és beurofeedback idegrendszerünk és agyunk tanulékonyságát használja fel. Tükröt mutat az egyénnek jelen állapotával kapcsolatban és feladathelyzetbe hozza. Arra ösztönzi hogy a számára nehézséget okozó funkciókat eddze, gyakoroltassa hogy az teljes értékűen tudjon működni a jövőben.

Vissza a főoldalra