Bevezetés

A pszichológiai és pszichiátriai gyakorlatban folyamatosan nő az igény olyan módszerekre, amelyek hatékonyak, non-invazívak, mellékhatásoktól mentesek, és hosszú távon is támogatják a páciensek önszabályozását. A neurofeedback (NF) – az agyi aktivitás valós idejű visszajelzésén alapuló tanulási folyamat – egyre több kutatásban jelenik meg ígéretes kiegészítő eszközként.

A szakmai közösség számára azonban legalább ilyen fontos üzenet: nem egymás módszereinek versenytársaiként kell tekintenünk a pszichoterápiára, a gyógyszeres kezelésre, a biofeedbackre vagy a neurofeedbackre, hanem olyan lehetőségekként, amelyek kiegészítik egymást. A különböző megközelítések összefogása erősíti a közös célt: hogy a kliensek a lehető legjobb, személyre szabott segítséget kapják.

Hogyan működik?

A neurofeedback az EEG-vel (vagy más képalkotó módszerrel) mért agyi aktivitásról nyújt visszajelzést, amely alapján a páciens fokozatosan megtanulja szabályozni idegi működését. Ez egy operáns tanulási folyamat, amely a neuroplaszticitás elvén nyugszik: az agy képes tartósan átalakítani működési mintázatait, ha megfelelően irányított visszajelzést kap (Ros et al., 2019).

Újabb irányok között szerepel a connectivity-alapú neurofeedback és az EEG-fMRI kombinációk, amelyek komplexebb agyi hálózatokra gyakorolhatnak hatást (Dehghani et al., 2020).

Klinikai bizonyítékok

ADHD – a kutatások fókuszában

Az ADHD a leggyakrabban vizsgált terület a neurofeedbackben. Számos tanulmány és meta-analízis igazolja a figyelem, impulzivitás és hiperaktivitás tartós javulását (Arns et al., 2009; Van Doren et al., 2022).

Meta-analízisek és áttekintések:

  • Van Doren és mtsai (2022) 14 tanulmány alapján igazolták, hogy az EEG-NF javította a figyelmi teljesítményt.
  • Janssen és mtsai (2022) szisztematikus áttekintése pozitív eredményeket mutatott mind a figyelmetlenség, mind a hiperaktivitás csökkenésében.
  • Felnőttek körében is megjelentek randomizált vizsgálatok pozitív eredményekkel (Döpfner et al., 2021).
  • Ugyanakkor vakított vizsgálatokban a hatás kisebb, ezért további RCT-k szükségesek (Cortese et al., 2016; Arnold et al., 2022).

Multimodális kutatások ADHD esetén

Az Evidence-Based Practice in Biofeedback and Neurofeedback (4th ed.) külön hangsúlyozza, hogy az ADHD komplex probléma, ezért a multimodális beavatkozások adhatják a legjobb eredményeket.

  1. EEG-NF + gyógyszeres kezelés
    – Monastra és mtsai (2002): gyógyszer + NF csoportnál tartósabb tünetcsökkenés, míg gyógyszer abbahagyása után a tünetek visszatértek. A neurofeedback hosszabb távú önszabályozást biztosított.
  2. EEG-NF + szülőtréning
    – Steiner és mtsai (2014): NF és szülői viselkedéskezelési tréning kombinációja nagyobb javulást eredményezett a viselkedési tünetekben.
  3. EEG-NF + kognitív tréning
    – Steiner és mtsai (2016): Iskolai programban EEG-NF és figyelemtréning kombinációja jelentős javulást mutatott figyelmi teszteken és tanulmányi teljesítményben.
  4. EEG-NF + HRV-biofeedback
    – Ginsberg és mtsai (2010): Serdülőknél az EEG-NF és HRV tréning kombinációja javította az impulzuskontrollt, a figyelmet és csökkentette az érzelmi labilitást.

Depresszió és szorongás

  • Mennella és mtsai (2021): a neurofeedback és biofeedback szignifikánsan csökkentette a depressziós tüneteket.
  • Mehler és mtsai (2024): limbikus–prefrontális hálózatokat célzó NF ígéretes eredményeket mutatott szorongásban és traumában.

Alvászavarok és poszt-COVID tünetek

A relaxációt, alvásciklust és kognitív funkciókat támogató protokollok is pozitív előzetes eredményeket mutatnak, bár még kis mintaszámú vizsgálatokból.

Frekvenciasáv-alapú neurofeedback: memóriajavulás egészséges résztvevőknél

Egy 2025 áprilisában publikált hálózati meta-analízis (Yeh és mtsai.) a klasszikus, 3–45 Hz-es frekvenciasávban végzett neurofeedback hatékonyságát vizsgálta, különösen a memóriafunkciókra fókuszálva.

Legfontosabb eredmények:

  • 60 tanulmány adatait összegezve a kutatók kimutatták, hogy a különböző frekvenciasávok (alfa, theta, béta, gamma) fejlesztése szignifikánsan javítja a munkamemóriát és az epizodikus memóriát.
  • A hatás egészséges populációban is egyértelműen megfigyelhető volt.

Részletek: Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation

Kritikus szempontok

  • Heterogén protokollok és eszközök nehezítik az összehasonlítást.
  • Nem minden kliens tanulja meg az önszabályozást.
  • Publikációs torzítás lehetséges.
  • További, nagy mintaszámú RCT szükséges.

Összegzés

A neurofeedback nem csodaszer, hanem tudományosan megalapozott, fejlődő módszer, amely kiegészítheti a pszichológusok és pszichiáterek eszköztárát. ADHD területén a legerősebb az evidencia, különösen akkor, ha multimodális megközelítést alkalmazunk (NF + gyógyszer, NF + szülőtréning, NF + kognitív tréning, NF + HRV).

De a legfontosabb üzenet: a klienseinknek akkor segítünk a legtöbbet, ha szakmai módszereinket nem szembeállítjuk, hanem integráljuk. Amikor a pszichológus, a pszichiáter, a fejlesztőpedagógus és a biofeedback-tréner közösen dolgozik, a páciensek több oldalról kapják meg a szükséges támogatást. Nem a módszerek közötti bizalmatlanság visz előre, hanem a nyitottság és az együttműködés.

A jövő útja tehát nem a kizárólagosság, hanem az összefogás és integráció: a közös cél, hogy a gyerekek és felnőttek valódi fejlődési lehetőséget kapjanak, és teljesebb életet élhessenek.

Hivatkozások

  • Arns M., de Ridder S., Strehl U., Breteler M., Coenen A. (2009). Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD. Clinical EEG and Neuroscience. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6404655/
  • Van Doren J. et al. (2022). Meta-analysis of EEG neurofeedback in ADHD. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-022-00543-1
  • Janssen T.W.P. et al. (2022). EEG neurofeedback for ADHD: systematic review. J Psychiatry Neurosci. https://www.jpn.ca/content/47/6/E435
  • Döpfner M. et al. (2021). Randomized controlled neurofeedback trial in adult ADHD. Sci Rep. https://www.nature.com/articles/s41598-021-95928-1
  • Cortese S. et al. (2016). Neurofeedback for ADHD: meta-analysis of clinical trials. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856716300958
  • Arnold L.E. et al. (2022). Neurofeedback for ADHD: Time to Call It Quits? Am J Psychiatry. https://psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.ajp.20220861
  • Monastra V.J., Monastra D.M., George S. (2002). Effects of stimulant medication, EEG biofeedback, and parenting style on ADHD. Appl Psychophysiol Biofeedback, 27(4), 231–249.
  • Steiner N.J. et al. (2014). Neurofeedback and parent training for ADHD. J Dev Behav Pediatr, 35(1), 18–27.
  • Steiner N.J. et al. (2016). Neurofeedback and cognitive attention training for ADHD. J Atten Disord, 20(10), 841–851.
  • Ginsberg J.P. et al. (2010). Neurofeedback and HRV biofeedback for ADHD: a pilot study. Appl Psychophysiol Biofeedback, 35(2), 115–128.
  • Mennella R. et al. (2021). Efficacy of bio- and neurofeedback for depression: a meta-analysis. Psychol Med. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8842225/
  • Mehler D.M.A. et al. (2024). Neurofeedback and emotional regulation: recent findings. Front Psychiatry. https://www.frontiersin.org/journals/psychiatry/articles/10.3389/fpsyt.2024.1323485/full
  • Ros T. et al. (2019). Neurofeedback tunes scale-free dynamics. NeuroImage. https://arxiv.org/abs/1512.09133
  • Dehghani N. et al. (2020). Multimodal EEG-fMRI neurofeedback in emotion regulation. NeuroImage. https://arxiv.org/abs/2006.06829